четвер, 20 травня 2021 р.

Обмін досвідом

 
    
 Кінець 2020-2021 навчального року видався насиченим і плідним. 13 і 14 травня 2021 року методистом ПОІППО ім.М.В.Остроградського відділу початкової освіти Крилевець М.П. проведений навчальний тренінг «Вчимося навчати по-новому. Особливості роботи в 1-му класі НУШ» з використанням дистанційних технологій для учителів 4-х класів закладів загальної середньої освіти області.Марина Петрівна наголосила на особливості Державного стандарту початкової загальної освіти, який декларує компетентнісне навчання, формування ключових і предметних компетентностей, а також орієнтацію на результат, тобто, знання перевести у вміння. 
 Учителі школи Буторіна О.М., Кисляк Л.В., Крістіян Т.О. активно долучилися до роботи.                          
Право вибору типових та авторських навчальних програм залишається за вчителями, але затверджується їх використання педагогічною радою школи.     
                                                                                                                                    
Практична частина розпочалася з доповіді Деркач Л.В., заступника директора Решетилівської філії І ступеня опорного закладу «Решетилівський ліцей ім. І. П. Олійника», «Пілотування НУШ – це шлях переосмислення, трансформації, творчості, натхнення та досвіду», яка розповіла про реалізацію пілотного проєкту НУШ, його особливості у сучасній школі, а саме:
· робота закладу зосереджена на створенні простору для різних форм занять та формуванні такого підходу до навчання, у якому ці форми є збалансованими;
· акцент на інтегрованому підході до вивчення всього того, що оточує дитину, можливостях до пізнання довкілля та взаємопов’язаності процесів і явищ;
· активне мовленнєве спілкування;
· фізична активність;
· отримання знань має сприяти формуванню в учнів бажання навчатись;
· від правил, рутин, організації класної спільноти, до загальної культури класу (знання, цінності, переконання, поведінкові очікування для забезпечення безпечного освітнього середовища).
 




В умовах сучасної перебудови освітньої галузі та з упровадженням Концепції «Нова українська школа» одним із напрямів оптимізації навчального процесу є його спрямування на демократизацію взаємовідносин педагога з учнями, колегами, батьками. Педагогіка партнерства — один з компонентів формули Нової української школи, що включає систему методів і прийомів виховання та навчання на засадах гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Отже, надзвичайно важливо, щоб Нова українська школа працювала на цих засадах.  За педагогікою партнерства учень — добровільний і зацікавлений соратник, однодумець, рівноправний учасник освітнього процесу, турботливий і відповідальний за його результати.
 Лариса Василівна поділилася результатами досліджень у пілотних  4-х класах, а саме:
64% учнів мають комунікативні схильності високого та найвищого рівнів.
58% учнів організаторські схильності високого та найвищого рівнів.

Четвертокласники зазначили, що їх найулюбленішими предметами є фізична культура, математика, інформатика, англійська мова.
Отже, прослухавши доповідача Деркач Л.В., можна зробити висновок, що світ змінюють звичайні люди, які люблять свою справу та вірять у позитивний результат. Адже, великі успіхи наших учнів – це сума маленьких кроків, які ми спільно робимо щодня з любов’ю, добром, вірою та надією.
Детально про типову освітню програму О.Я.Савченко розповіла Вусата Н.М., учитель початкових класів Полтавської ЗОШ №11.



Другий день навчального тренінгу розпочався з розгляду й аналізу нетипових навчальних програм, які презентували вчителі-практики. Зокрема Капустяна Ж.О. презентувала нетипову навчальну програму «Інтелект України» та поділилася досвідом роботи.
                                                                                         



Програма проєкту «Інтелект України» орієнтується на високий рівень знань, всебічний розвиток дітей. Вона вирізняється з-поміж інших темпами здобуття учнями знань, ілюстративність, науковістю, доступністю поданої інформації, формуванням комплексу знань, умінь і навичок для всебічного розвитку особистості. Проєкт сприяє більш гнучкому мисленню, розвиває пам'ять, дрібну моторику, дає міцний фундамент для розвитку інтелекту. Це нова якість освіти, новий підхід до навчання.
 «Не кажи не вмію, а кажи навчусь» – девіз кожного учня проєктного класу. Позитивним є те, що крім високого інтелектуального розвитку у цих учнів уже сформовані кращі людські цінності: милосердя і взаємодопомога, почуття власної гідності, патріотизму та любові до Батьківщини. Діти із задоволенням працюють на уроках, вчаться робити висновки, висловлюють свої думки, творчо працюють із матеріалом, вчаться практично застосовувати набуті знання. Важливим моментом проєкту є формування емоційно-позитивного стану дітей в процесі навчання. Це відбувається через вдалу добірку видів завдань: виконання пісень під караоке, читання казок способом стеження за диктором презентації, робота з уривками мультфільмів.
На відміну від традиційного навчання, у проєкті «Інтелект України» запроваджені предмети: інтегрований курс «Навчаємось разом» та «Еврика».
На уроках «Навчаємось разом» діти здобувають знання з різних предметів. Вправи «Броунівський рух», «Вчитель», «Найкраща дикторська група» вчать дітей бути дружними, працювати в колективі, бути успішними не тільки в навчанні, а й у житті. Завдання цього курсу – розвивати пам'ять, сконцентровувати увагу на найскладнішому, уміння працювати і доводити все до кінця, аналізувати і синтезувати знання, робити висновки.
Не менш цікавими завданнями насичені уроки «Еврики», під час яких створюються ситуації, що спонукають учнів до  творчості, розвитку критичного мислення - важливої якості творчої, креативної особистості. Діти розробляють алгоритм вирішення творчих задач та стають винахідниками.
Дружиніна Г.Г. презентувала нетипову навчальну програму «Світ чекає крилатих», яка є інтегрованою освітньою системою, розробленою для початкової школи Анжеліки Цимбалару. Інтегрована освітня система, розроблена для застосування в умовах звичайної комунальної школи з її звичною класно-урочною системою. Однак наповнення цих уроків та підхід до подачі навчального змісту містять багато новацій, які в сукупності дають вражаючі результати як щодо якості навчання, так і щодо виховання та мотивації учнів.
Галина Георгіївна зауважила, що педагоги, які працюють за системою А. Д. Цимбалару, формують в учнів початкової школи цілісну, логічну картину світу та суспільства, в якому вони живуть. Але вчителі не лише «згодовують» дітям необхідні знання, а тут же навчають застосовувати ці знання в різноманітних реальних ситуаціях, повертаються до інформації, отриманої на одному занятті, при вивченні інших предметів. Так отримані знання одразу засвідчують свою користь і підвищують у дітей мотивацію дізнатися більше.
Максимальної інтеграції навчання автори системи досягли, «скасувавши» звичайні підручники та окремі зошити з кожного предмета. Стандартний набір у рюкзаках учнів — лише один робочий посібник-журнал на 48 сторінок і пенал. Кілька разів на тиждень додаються альбом, фарби чи інші матеріали для творчості, а також, звісно, спортивна форма.
Щотижня учень отримує новий посібник-журнал, а заповнений зберігає — пізніше вчитель даватиме завдання повторити якусь тему й називатиме номер зошита, за допомогою якого необхідний матеріал легко і зручно пригадати.







Система оцінювання базується на припущенні, що учень навчається для того, аби потім навчати інших людей (батьків, однокласників, казкових персонажів — лаксиків). А здатність навчити когось — це найвищий ступінь засвоєння знання чи навички.
Ця система не містить балів, а словесно визначає готовність учня навчати інших. Вона складається з кількох елементів:
· оцінювання самим учнем своєї готовності навчати після виконання ним завдань із теми;
· оцінювання готовності учня навчати інших, висловлена вчителем;
· шокуючий на перший погляд селфі-аудит (перед вивченням нової теми учень виконує тест і бачить, як багато він ще не знає з цієї теми).
Фактично кожен учитель, який застосовує освітню систему «Світ чекає крилатих», спостерігає значно вищі за середні мотивацію та інтерес дітей до навчання. Учні засвоюють весь необхідний зміст, виробляють стійкі навички і практично застосовують їх у навчальних ситуаціях і в реальному житті. Більше того, школярі легко соціалізуються, вчаться критично мислення, впевнені в собі та загалом, як відгукуються вчителі, «конкурентоздатні».
Емоційні відгуки вчителів-практиків підкріплюються об’єктивними висновками апробації освітньої системи в умовах реального освітнього процесу. Пілотний проєкт випробували в кількох класах початкової школи. Ось лише деякі результати:
· психологічна комфортність — 99,029 % (тобто практично всім дітям подобається так навчатися);
· позитивна мотивація навчання — 84,851 % (абсолютна більшість дітей вчаться не тому, що батьки змушують, а тому що цікаво й хочеться);
· якість навчання оцінюється у 88 % (тобто майже 9 учнів з 10 не мають проблем з успішністю);
· у більш як 95 % дітей перехід у школу не позначився на стані здоров’я — завдяки включенню в кожний урок фізкультхвилинок та продуманій програмі занять із фізкультури, відсутності важких рюкзаків та відсутності / невеликому обсягу домашніх завдань.
На кінець презентації доповідач звернула увагу, що звичайно, є певні труднощі, але автори перебувають на постійному зв’язку з педагогами, батьками і весь час удосконалюють систему за їхніми пропозиціями.
Із захопенням презентувала Чуб Л.М. не типову освітню технологію «Росток», за якою працює вже понад 10 років.
              

Мета - формування здібностей до саморозвитку та самореалізації особистості на засадах інтеграції, діяльнісного підходу до навчання і виховання.
Актуальність. Створення розвивальних освітніх програм, зорієнтованих на формування здібностей до:
· самоорганізації;
· самонавчання;
· саморозвитку.
Основні завдання проекту:
· підвищення рівня фізичного, психічного, морального, інтелектуального, духовного і творчого розвитку учнів у процесі організації активної діяльності на основі інтеграції;
· гуманізація й екологізація змісту, педагогічних технологій і методів навчання, реалізованих у науковому та навчально-методичному забезпеченні педагогічного процесу школи.АВТОРСЬКНАВГРАМА
Протягом багатьох років автори створюють та постійно вдосконалюють навчальну програму. Результатом цього є ціла бібліотека підручників, навчально-дидактичних посібників, методичних матеріалів та іншої літератури від наших авторів.
Людмила Миколаївна продемонструвала модель випускника школи, який навчається за освітньою технологією «Росток».
Так, ці два дні були для нас дуже насиченими, і водночас надзвичайно цікавими та повчальними. Ми отримали неоціненні знання від колег-практиків.
Хочемо висловити подяку методисту ПОІППО ім.М.В.Остроградського відділу початкової освіти Крилевець М.П. за організований і проведений навчальний тренінг, а також колегам-доповідачам, які поділилися власним досвідом .
Учителі 4-х класів

Немає коментарів:

Дописати коментар