вівторок, 10 листопада 2020 р.

Прислів’я та приказки як засіб збагачення мовлення

  Ми живемо у вільній і незалежній країні й розмовляємо рідною українською мовою. А мова у нас красива і багата, мелодійна й щира, як і душа народу. 

  По-справжньому прищеплювати учням любов до рідної мови, викликати захоплення багатством і різноманітністю її виражальних засобів, розвивати чуття мови і виховувати високу культуру мовлення неможливо, якщо не брати до уваги мовних перлин – прислів’їв та приказок. 
  Напередодні Дня української писемності та мови, щоб з’ясувати побутування у мовленні учнів нашої школи народних висловів, було проведено анкетування та тестування. Підліткам потрібно було пригадати відомі прислів’я та приказки, продовжити запропоновані. Отримані результати свідчать про те, що школярі можуть пригадати небагато прислів’їв і приказок.






  Встановлено, що сьогодні частина школярів не користується у розмовному мовленні народною мудрістю, адже копіюють мовлення найближчого оточення.


   Разом з тим виявлено причини відсутності висловів під час спілкування підлітків, а саме: відсутність прислів’їв та приказок у мовленні батьків (30% школярів) та однолітків (30% школярів), поширення молодіжного сленгу (20% школярів), бідність словникового запасу (10% школярів), вплив засобів масової інформації (YouTube, Instagram) (10% школярів).
Уміле використання народних висловів завжди вважали ознакою мудрості. Прислів’ям можна починати або закінчувати бесіду. Крім того, вони можуть дуже влучно вписуватися у канву розмови, і тоді досить важко помітити вжите під час бесіди прислів’я. «Без вірного друга - велика туга», - повчає народне прислів’я, - «З ким поведешся, від того й наберешся», «Ситий голодному не товариш», «Нема більшої біди, ніж лихі сусіди», «Не буде добра, як між своїми ворожнеча», «Ліпше мудрий ворог, як дурний приятель».







В Україні прислів’я порівнюють з «птахами, які прожогом несуть нас до відкриття нових думок». 
Отже, спілкуймося українською, використовуючи народні перли – прислів’я та приказки. 

Коновалова М., учениця 10- А класу.

Немає коментарів:

Дописати коментар